Norrvikens trädgård

Med ståtliga byggnader, pampig logga och musik i entrégången känns Norrviken som något helt annat än t.ex. Botaniska trädgården i Göteborg, Rosendal i Stockholm eller Slottsträdgården i Malmö. Här lyfter man huvudet lite högre och har mindre skit under naglarna helt enkelt.
 
 
 
Här finns också utställningar som sträcker sig utanför trädgårdstemat och just nu visas bl.a. fotografier av Audrey Hepburn. Otroligt vackra fotografier! Många av de klassiska bilderna man sett förut, men i miljöer som kompletterar fotografierna så blir bilderna intressanta på nytt. På det ståtliga pelarbordet i mitten av ett av rummen står en stor urna med rosor och en gigantisk rhododendrongren där bladen bara lämnats kvar mot topparna. Effektfullt att kunna följa grenarnas kala former mot de mjuka rosorna.
 
 
 
I området där flera mindre - men lika pampiga - glashus finns, är varje litet hus som en miniutställning. Det ena glashuset påminner mig om att en ornithogalum gärna hade fått finnas i en av krukorna på min egen altan. En sommar fanns en sådan, och den försedde mig med snittblommor i många månader.
 
 
 
I det större glashuset har Hannu Sarenström en utställning som liknar en sommaräng. Hans personliga favoriter finns där och bland annat är det...
 
 
...riddarsporre...
 
 
...stjärnflocka...
 
 
...och något som jag gissar är någon sorts nejlika.
 
 
Utanför huset står stora gamla ekfat med Afrikas Blå Lilja. Tycker så mycket om det där som blommar klotformat, men även om namnet säger "blå" så är den lite för lila för att fullt ut falla mig i smaken. Dock finns den ju i vitt också, men tänk om man kunde få den i samma kulör som Riddarsporren ovan! 
 
 
Men allra finast? Pampigt, maffigt och storstilat till trots, närmst mitt hjärta landar nästan alltid det lite enklare. Så - Ormbunkar forever!